Krytyka Artystyczna

Wpis

poniedziałek, 13 czerwca 2011

„Moving Stories” w Centrum Sztuki WRO

We wrocławskiej galerii Wro przy ulicy Widok 7 trwa ekspozycja pod tytułem „Moving Stories”. Jest to efekt projektu realizowanego przez sześć niezależnych, a współpracujących ze sobą europejskich instytucji sztuki m.in: włoskiego Invideo, austriackiego OK Center i polskiego Centrum Sztuki WRO.


 

Pierwsza ekspozycja na półpiętrze galerii WRO to wideo-instalacja autorstwa Mihai Grecu pt. „Under the Centipede Sun”. Jest to dość długi film, ukazujący świat po nieokreślonej w sposób dosłowny katastrofie, jednak wszystko wskazuje, że była to wojna. Mamy oto wyjałowioną przestrzeń bez śladu życia: ziemię popękaną od gorąca, gdzieniegdzie szczątki czołgów, jakieś opuszczony budy, wszystko zerodowane, z czasem gdzieś spomiędzy wydobywa się lawa, następują wybuchy. Jakby świat został już na tyle zmasakrowany że nie ma powrotu i jedynym rozwiązaniem jest powolna ewolucja o początku.

 

 


 Mihai Grecu, Under the Centipede Sun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Mihai Grecu, Under the Centipede Sun.

 

 

 

Tuż przy wejściu na główną wystawę umieszczona została technologiczna instalacja interaktywna „Oceanus” Pawła Janickiego. Można dotknąć stołu, sunąc po nim ręką, a on żywo reaguje na nasze gesty. Praca zarówno tytułem, jak i formą, nawiązuje do dryfowania po oceanie. Ruchem własnym decydujemy, w którym kierunku artefakty widniejące na wizualizacji będą płynąć rozbryzgiwać się w efektowny sposób reagować.

 

 


 Paweł Janicki, Oceanus   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paweł Janicki, Oceanus.

 

 

 

Prace Candice Breitz to zapis w którym, piętnaścioro dzieciom z przedmieścia Mumbaju pokazano film w konwencji Bollywood, następnie każde miało sobie wyobrazić fikcyjną postać ich rówieśnika który mógłby być bohaterem takiej produkcji i krótko je opisać. Ich wypowiedzi następują tuż po sobie, tworząc całościowo pracę traktującą w uroczy sposób o ich fantazji, marzeniach. Dzieci często opisywały siebie takimi, jakimi chciały by być.

 

 

 


 Candice Breitz, The Character 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Candice Breitz, The Character.  

 

 

Projekcje Nicolasa Provosta przedstawiają lot samolotu. Narracji w nich nie uświadczymy, jakkolwiek ruch, dynamika podobnie jak u Rainera Gamsjagera, przedstawiających sam dym unoszący się i kłębiący, tworzą atmosferę przestrzeni, pewnego niepokoju w związku z podróżą, a przy tym zachwyt nad urokiem tych zjawisk.

 


 

Nicolas Provost, Untitled

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nicolas Provost, Untitled.

 

 

 

I oto na samym końcu wielokanałowa instalacja grupy Masbedo (Nicolò Massazza i Iacopo Bedogni) na której, w jednym ekranie widać instrument niszczony nieokreślonymi strzałami, to na drugim kobietę która, próbuje na nim grać w momencie, gdy jest go coraz mniej. Obok stoi instrument zniszczony już ostatecznie.

 

 


 MASBEDO, Guardare se stessi guardarsi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Masbedo, Guardare se stessi guardarsi.

 

 

  

Wystawa warta jest odwiedzenia i poznania z dwóch co najmniej powodów. Dla tych którzy interesują się rozwojem nowych technologii i jej wykorzystaniem w sztuce nowych mediów będzie to gratka poznawcza, oprócz tego prace same w sobie niosą ciężki bagaż emocjonalny, ujęty w delikatnej formie wideo na muzycznym tle. Całość nie jest pozbawiona treści narracyjnych, więc jeśli mamy tylko chwilę, by skupić się na przedstawianych obrazach i poddać się refleksji, będzie to na pewno świetnie spędzony czas.

 

 

Wystawa czynna jest do 18.09.2011.r.

 

Dorota Tomaszewska

 

Szczegóły wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
aspwroclaw
Czas publikacji:
poniedziałek, 13 czerwca 2011 12:29

Polecane wpisy

Kalendarz

Sierpień 2018

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny