Krytyka Artystyczna

Wpis

niedziela, 20 stycznia 2013

Jedno嗆 s這wa i czynu

Przez tytu wystawy „Chansons de geste” rozumie si pie郾i o czynie lub pie郾i gestu. Karolina Freino , absolwentka wroc豉wskiej ASP, w najnowszym projekcie poddaje czo這wych bohater闚 wielkich przem闚ie XX wieku testowi, by ze spektaklu wydoby czysto akustyczn form przekazu. W zwi您ku z tym zabiegiem pojawia si oddzielenie s這wa, znak闚 i d德i瘯闚 od ich znaczenia i emocji.

Artystka przeprowadza eksperyment translacji gest闚 wykonywanych podczas przem闚ie na akustyczne modulacje elektronicznego instrumentu. Z archiwalnych rejestr闚 filmowych osiemnastu ikon polityki ubieg貫go wieku usuni皻o tre軼i wypowiedzi, w efekcie zosta造 jedynie odg這sy zgromadzonych t逝m闚.



 Uj璚ie z wyst瘼u performance na wernisa簑 wystawy, fot. Andrzej Rerak.


Wydarzenie zosta這 rozpocz皻e przez performance mima, kt鏎y stoj帷 przy m闚nicy, na kt鏎ej znajdowa這 si urz康zenie elektryczne o nazwie „Teremin”, na郵adowa gestykulacje pozbawionych g這s闚 postaci przemawiaj帷ych. Kiedy mim gestykuluje, dwie anteny tego urz康zenia kontroluj帷e wysoko嗆 i g這郾o嗆 d德i瘯u, reaguj bezdotykowo przetwarzaj帷 ruchy mima w efekt akustyczny. Tytu projektu odnosi si do epos闚, kt鏎e w 鈔edniowieczu mia造 form pie郾i przekazywanych ustnie. Wprowadzenie postaci mima r闚nie odsy豉 do archaicznej kultury, gdzie mim oznacza po陰czenie gestu i s這wa , ich jedno嗆, kt鏎a odzwierciedla豉 rzeczywisto嗆. Zwiedzaj帷y wystaw maj mo磧iwo嗆 wcielenia si w rol translatora i wyg這szenia przy m闚nicy w豉snej „przemowy” na „Tereminie”.


Poszczeg鏊ne teksty przem闚ie maj swoje miejsce w wystawie, cytowane s one na osobnych tabliczkach, kt鏎e wisz na 軼ianie galerii. Wyrwane z kontekstu cytaty z m闚 i przem闚ie s odzwierciedleniem archiwalnych sylwet bohater闚 pozbawionych g這su w projekcie artystki. Odebranie mowy g堯wnym bohaterom wystawy zosta這 przeniesione na plansze w formie wydruku, co tym samym odbiera jej si喚, kt鏎ej towarzysz emocje odpowiedzialne za entuzjazm t逝m闚 s造szany w tle. Cytaty zawieszone na 軼ianie pozbawione s kontekstu wypowiedzi, biografii bohater闚 oraz ich unikalnej charyzmy. Tak ogo這cone ods豉niaj mow o trosce, pokoju i dobrej wierze w losy 鈍iata.

Dob鏎 postaci przedstawienia zale積y by od dost瘼no軼i archiwali闚 – st康 niejednorodny zbi鏎 wystawy. Dost瘼no嗆 materia堯w zadecydowa豉 r闚nie o ich r騜norodno軼i. W陰czone do wystawy s wyst徙ienia stadionowe, plenarne, studyjne i jedno za po鈔ednictwem t逝macza. Ostatnie wykluczaj emocje, orator nie gestykuluje i nie s造szymy komentarzy skierowanych do ekran闚. Niejednorodno嗆 materia堯w buduje te pod這瞠 efekt闚 o lekko ironicznym charakterze. Wida to na materiale z wyst徙ienia genera豉 og豉szaj帷ego stan wojenny w telewizyjnym or璠ziu. Gesty, sprowadzone s do minimum, generuj monotonny d德i瘯 brz璚zenia telewizora.


Celem wystawy jest pokazanie jakie relacje maj s這wo i czyn w naszych czasach. Zauwa禦y, 瞠 pogwa販ony zostaje etyczny postulat, gdzie 篡cie i mowa powinny wzajemnie o sobie za鈍iadcza. Przemowy przypominaj spektakl uwodzenia mas, bez wzgl璠u na prawdziwo嗆 i intencje przekazu. „Chansons de geste” s wi璚 pie郾i historii XX wieku, a w szczeg鏊no軼i przedstawia wizualno-d德i瘯owy portret w豉dzy.


Ekspozycja tworzy przejrzyst, estetyczn i logiczn ca這嗆, w kt鏎ej z jednej strony wpadamy w zadum nad tym czy rzeczywi軼ie dzisiaj po鈍iadczamy czynem s這wo, a z drugiej, dla rozlu幡ienia atmosfery, bawimy si w w豉dczych orator闚, kt鏎zy porwali za sob narody.

G堯wna praca Karoliny Freino,fot. Andrzej Rerak.

Karolina Ko速unicka

Karolina Freino, Radomir Piorun (ruch), Cezary Duchnowski (d德i瘯), Inga Le郾iewska (historia), „Chansons de geste”.Galeria Entropia, Wroc豉w 13.12.2012- 11.01.2013.


Link:http://www.entropia.art.pl/view_news.php?id=212&arc=1&year=2012

Bibliografia:


Jodko Alicja,如iew syren na falach eposu, (dost瘼:

Szczeg馧y wpisu

Tagi:
Autor(ka):
aspwroclaw
Czas publikacji:
niedziela, 20 stycznia 2013 18:02

Polecane wpisy

Kalendarz

Sierpie 2018

Pn Wt Cz Pt So Nd
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Wyszukiwarka

Kana informacyjny