Krytyka Artystyczna

Wpis

sobota, 28 stycznia 2017

WROCŁAW GRAFICZNIE

Kultura, sztuka, muzyka, piwo, literatura.... powodów by projektować jest wiele i każdy z nich jest równie dobry. Taki też okazał się być pomysł reaktywacji projektu „Wystawy Wrocławskiej Grafiki Użytkowej”. Idea organizacji tego wydarzenia zrodziła się w 1966 roku, wtedy powstała pierwsza edycja wystawy, miała odbywać się co dwa lata i dokumentować rozwój grafiki użytkowej we Wrocławiu. Niestety plan się nie powiódł, a dwa lata przerodziły się w pół wieku. Pomysł by wykorzystać potencjał lokalnych projektantów powrócił i został zrealizowany przez Fundację 102 jako „25 Wrocławska Wystawa Grafiki Użytkowej”.

 

 Plakaty promujące noc muzeów, fot. Joanna Chlebowska.

Prace pokazane na wystawie, trwającej od 25 listopada do 4 grudnia 2016 roku, zostały wyłonione na podstawie otwartego naboru, to czyni wystawę bardzo różnorodną. Jest przekrojem twórczości wrocławskich projektantów od 1997 do 2016 roku. Cała ekspozycja odzwierciedla życie kulturalne Wrocławia z ostatnich kilkunastu lat. Znalazło się w niej mnóstwo znakomitych plakatów, między innymi autorstwa Jarosława Furmaniaka i Joanny Gniady promujące odbywającą się co roku „Noc muzeów”. Wrocławska ilustratorka zaprojektowała również okładkę płyty oraz plakat do krążka „Wakacje i prezenty” zespołu „Hurt”, ten zestaw także zawitał na wystawie. Nie zabrakło prac związanych z działalnością BWA Wrocław, pojawiły się między innymi te promujące szeroki projekt „OUT OF STH”, bazujący na działalności artystycznej związanej kulturą miejską. Wydarzenia wchodzące w jego skład często rozrzucane są po mapie naszego miasta, tak by oddać istotę urban artu, na którym opiera się to wydarzenie. Jednym z miejsc do którego zawitał jest Centrum Reanimacji Kultury, to ważne miejsce niezależnych działań artystycznych i kulturalnych we Wrocławiu. W nawiązaniu do niego stworzono „strefę underground”- wąski korytarz z niebieskim światłem w którym zaprezentowano plakaty niegdyś organizowanych tam wydarzeń muzycznych. Charakterystycznych format wydruków i zaaranżowany klimat tego miejsca ściśle nawiązują do dawnych przestrzeni CRK.

 

Plakaty promujące koncerty organizowane

w Centrum Reanimacji Kultury,

fot. Joanna Chlebowska.

Do zbiorów wystawy trafiło też wiele ciekawych książek. Wśród nich te dla dzieci, zilustrowane m.in. przez Pawła Pawlaka, Gosię Herbę, Dianę Karpowicz, ale również ważne albumy poświęcone wrocławskim grupom artystycznym, takim jak Luxus, Permafo i indywidualnym twórcom, na przykład Stanisławowi Dróżdżowi. Autorem opracowań graficznych tych albumów jest Maciej Lizak. Moją uwagę zwróciły również takie publikacje jak katalog wystawy „Przykra sprawa. Czeska wystawa/SHADOWS OF HUMOR”, wydany przez BWA Wrocław w 2006 roku oraz egzemplarze luksusowego pisma lifestylowego „Monogram magazine”. Kwartalnik wydawany w twardej oprawie, zaprojektowany jest z największą dbałością o szczegóły, przeglądanie i czytanie publikacji tak estetycznych jak ta, to prawdziwa przyjemność.

Magazyny „Monogram” , fot. Joanna Chlebowska.

Jednymi z najbardziej wyróżniających się z całej ekspozycji, są prace wrocławskiego studia graficznego NOMONO, pracującego głównie w branży reklamowej. Zarówno ilustracyjny styl jak i intensywna kolorystyka ich twórczości jest już silnie rozpoznawalny. Grupa stworzyła wiele znakomitych projektów etykiet dla lokalnego browaru Solipiwko. Znajdujące się na wystawie wydruki w formie plakatów to efekt kooperacji tych dwóch firm, której produktem stały się piwa o nazwie NOMONO. Wśród zaprezentowanych etykiet piw znalazły się również te stworzone dla takich browarów jak: Nepomucen, Browar Jana czy Birbant.

Na wystawie nie zabrało realizacji związanych z twórczością lokalnych muzyków. Pojawiły się: okładki do płyt winylowych wrocławskiego DJ'a i producenta en2ak'a, projektu Wojtka Oteckiego oraz zaprojektowana przez Anomalia Art Studio oprawa winyla Igora Boxx'a zatytułowanego „Delirium”. Do tego grona dołączyły płyty wspomnianego wyżej „Hurtu”, krążek zespołu „Micromusic” oraz plakat niedawnego koncertu wrocławskiej grupy „Kurws”.

Wchodząc do kamienicy Rynek 25 (dawnej Mody Polskiej), w której odbyła się ekspozycja można było przeczytać znacznych rozmiarów napis: „Nie martw się. Rynek ich zweryfikuje.”. To cytat zaczerpnięty z zasłyszanej rozmowy projektantów, w żartobliwy sposób użyty właśnie przy okazji wystawy. Rynek sztuki, choć momentami brutalny, przyjął twórców pokazanych prac z otwartymi rękoma. O nich się nie martwimy! Ich projekty bronią się same i wychodzą zwycięsko z przykrego procesu weryfikacji.

 Fot. Joanna Chlebowska.



Wystawa poprzez swój lokalny wymiar, stała się retrospektywą życia kulturalnego Wrocławia ostatnich kilkunastu lat. Zapewne dla wielu zwiedzających była wydarzeniem mocno sentymentalnym, biorąc pod uwagę wspomnienia z imprez, w których mieli okazję brać udział. Myślę, że każdy znalazł na niej choć jeden plakat, książkę, płytę, która przywróciła myśl o koncercie, festiwalu czy udanej wystawie sprzed dobrych kilku lat. Ilość zaprezentowanych prac, wskazuje na to, że wrocławska grafika użytkowa ma się bardzo dobrze i reprezentuje naprawdę wysoki poziom. Reaktywacja projektu wystawy z całym gronem wydarzeń mu towarzyszących, okazała się niezwykle udana, szkoda byłoby powielić dawny błąd i zarzucić ideę kontynuacji tego wydarzenia na kolejnych 50 lat. Mam nadzieję, niebawem zobaczyć kolejną, równie dobrą edycję „Wrocławskiej Wystawy Grafiki Użytkowej”.

 

Joanna Chlebowska

 

Czas trwania wystawy: 25 listopada – 4 grudnia 2016,

Rynek 25, Wrocław,

Organizator: Fundacja 102.

 

 

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Kategoria:
Autor(ka):
aspwroclaw
Czas publikacji:
sobota, 28 stycznia 2017 14:47

Polecane wpisy

Kalendarz

Sierpień 2017

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny