Krytyka Artystyczna

Wpisy

  • poniedziałek, 22 czerwca 2015
    • Śladami Wrocławskiej Awangardy

      Dokument opowiadający o wrocławskich artystach awangardowych tworzących w latach 60-tych i 70-tych XX wieku.

       

      W ramach projektu „Cyfrowe Archiwum Mediacji Sztuki” krakowska Artysta Barbara Maroń, ze współpracy z Katedrą Mediacji Sztuki, nakręciła film "Artystyczne Awangardy Wrocławia lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Śladami absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych". Całość jest pierwszym tak szczegółowym zapisem działań artystów wrocławskiego konceptualizmu. Do realizacji zebrano unikatowe, wcześniej nie publikowane materiały dokumentacji działań artystów z tamtych lat.

       barbaramaronartystyczneawangardyfilmwozowniatorun20150512002530x298Kadr z filmu, Barbary Maroń "Artystyczne Awangardy Wrocławia lat 60-tych i 70-tych XX wieku"

       

      Historia wrocławskiej awangardy rozpoczyna się od przyjazdu do Wrocławia Jerzego Grotowskiego, twórcy Teatru Laboratorium i Jerzego Ludwińskiego, krytyka oraz teoretyka sztuki pojęciowej. Był on kreatorem wydarzeń polskiej sztuki konceptualnej oraz kierował Galerią "Pod Moną Lisą" we Wrocławiu w latach1967-1971. Do działających w tym ruchu artystycznym należeli także: Jerzy Rosołowicz, Zdzisław Jurkiewicz, Jan Chwałczyk, Wanda Gołkowska, Natalia LL i Andrzej Lachowicz, Romuald i Anna Kuterowie.

       

      Teatralne eksperymenty przy Laboratorium były udziałem Helmuta Kajzara i Kazimierza Brauna, współpracującego z Tadeuszem Różewiczem. Równie ważne były przestawienia sensybilistów
      i katastrofistów animowane przez Kazimierza Głaza i Michała Jędrzejewskiego. W tym samym czasie powstaje "Teatr Sensibilistyczny" i "Teatr Katastroficzny" oraz Teatr Trumna w którym Adam Rzęsa latach 1962-1966 realizuje swoje akcje.
      Wrocławscy performerzy posiadali wprawdzie bardzo skromne środki, ale zdołali utworzyć swoje para-instytucje jak i galerie ("Katakumby", Galeria "Babel", "Zakład nad Fosą", "Ośrodek Działań Plastycznych", Galeria "X", Plastyczna Scena Spektaklu Autorskiego). Były to alternatywne miejsca w stosunku do placówek kontrolowanych przez ówczesne władze.

       

      Film skład się z dwóch części, pierwsza skupia się na latach 50-tych i jest rodzajem wstępu, na który składają się głównie wywiady i rozmowy z artystami, a także teoretykami sztuki. Wśród nich znajdują się wypowiedzi Jana Chwałczyka, Zbigniewa Makarewicza czy już nieżyjącego profesora Józefa Hałasa. Drugą część to lata 60. i 70. które dopełniają fotografie oraz urywki filmów awangardowych, tworzonych między innymi przez Zdzisława Sosnowskiego.

       

      Projekcja filmu odbyła się 22 maja 2015 roku, w sali audiowizualnej znajdującej się na IV piętrze Centrum Sztuk Użytkowych na ulicy Traugutta.

       

      "Artystyczne Awangardy Wrocławia lat 60-tych i 70-tych XX wieku”, reż. Barbara Maroń,2015.

       

       

      Maja Gawlik

       

       

      Bibliografia:

      Informacja o filmie (online) (dostępny w internecie 20.06.15): http://www.asp.wroc.pl/?module=News&controller=Read&action=news&id=9559

      Jednodniówka MWW, Archiwum Jerzego Ludwińskiego (online) (dostępny w internecie 20.06.15):http://muzeumwspolczesne.pl/mww/wp-content/uploads/2012/06/jednodiowkaLudwinski.pdf.

      Jednodniówka MWW, Ee Beginnt in Breslau (online) (dostępny w internecie 22.06.15):http://muzeumwspolczesne.pl/mww/wp-content/uploads/2012/06/jednodniowka1.pdf

      Kostołowski Andrzej, Sztuka i jej meta, Wyd. I, Kraków, Bunkier Sztuki, 2005, ISBN 83-88947-32-X.

       

       

       

       

       

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      aspwroclaw
      Czas publikacji:
      poniedziałek, 22 czerwca 2015 18:37
  • niedziela, 14 czerwca 2015
    • Figuratywny Rysunek Studencki

      Międzynarodowa Wystawa Figuratywnego Rysunku Studenckiego odbyła się we Wrocławiu. Do 31 maja 2015 roku można było zobaczyć ją w przestrzeni ekspozycyjnej w Centrum Sztuk Użytkowych na ul. Traugutta 21 we Wrocławiu. Od 20 czerwca aż do 30 września 2015 roku ekspozycję możemy oglądać w czeskim miasteczku Kuks. Zobaczymy tam prace wykonane przez studentów m. in. z Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii oraz z czterech polskich uczelni: Wrocławia, Warszawy, Katowic i Poznania.

       

      CIMG2186Zdjęcie z wystawy fot. L. Siwek.

       

      Figurama” to międzynarodowy projekt koncentrujący się na rysunku figuratywnym. Prezentuje różne podejście do ludzkiego ciała, na wielu uczelniach artystycznych. Studium postaci jest nieodzowną częścią wielu dziedzin sztuki. Prowadzi do nowego sposobu postrzegania ludzkiego ciała, pomaga rozwinąć umiejętności, poszerzyć myślenie i kreatywność.

       

       

      Historia projektu rozpoczyna się w 2001 roku z inicjatywy Karel Pokornego (Uniwersytet Techniczny w Brnie) oraz profesora Boris Jirke  (Akademia Sztuk Pięknych, Arch. i Wzornictwa w Pradze), którzy zorganizowali pierwszą „Figuramę”. Odbyła się wtedy zbiorowa wystawa ich studentów rysujących postaci właśnie. Pierwotnie był to jednorazowy projekt, który już po pierwszym roku nabrał międzynarodowego charakteru. Stopniowo, rokrocznie kolejne szkoły przyłączały się do projektu. Od 2002 roku „Figurama” wydaje każdego roku obszerny katalog. Służy on jako materiał edukacyjny.

       

       

      6Zdjęcie z wystawy fot. L. Siwek.


       

      Wrocławski wernisaż odbył się 21 maja 2015 r., a kuratorami wystawy byli as. Marlena Promna wraz z as. Jarosław Grulkowski z Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Ta grubo ponad setka prac zawieszona była w przestrzeni ekspozycyjnej na IV oraz VI piętrze Centrum Innowacyjności we Wrocławiu. Prace wykonane są głównie w technikach rysunkowych, na papierze lub odpowiednim nośniku, w kolorze lub monochromatycznie. Również znajdziemy na wystawie kilka prac malarskich. Większość przedstawiona jest na dużych formatach, do 200 centymetrów długości, czyli postacie narysowane są często w skali rzeczywistej.

       

      2001Zdjęcie z wystawy fot. L. Siwek



      Międzynarodowa wystawa to niepowtarzalna okazja, aby poznać artystów z innych państw. Zapoznać się z pracą studentów różnych polskich uczelni i porównać jak wypadają one na tle zagranicznych. Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu po raz trzeci bierze udział w tym projekcie. Jest reprezentowana przez studentów II i III roku z pracowni profesora Piotra Kielana oraz as. Marleny Promnej, ad. Łukasza Morawskiego, ad. Łukasza Huculaka i ad. Bogny Kozery-Radomskiej. Myślą przewodnią wrocławskich artystów jest przekształcenie, czyli odejście od tradycyjnie pojmowanego aktu i zastosowanie syntezy postaci. Taka wystawa jest dobrym sposobem na promowanie młodych artystów. Jeśli ktoś nie zdążył jej jeszcze zobaczyć, to zapraszam do wybrania się do czeskiego kompleksu barokowego w Kuks.

       

      4Zdjęcie z wystawy fot. L. Siwek

       

       

       

      Lidia Siwek

       

       

       

       

      Bibliografia:

       

      Katalog z wystawy: http://issuu.com/ (online), (dostęp 13.06.2015) dostępny w Internecie:

      http://issuu.com/figurama/docs/figurama_katalog15_web

       

      Informacje o projekcie: www.asp.wroc.pl (online), (dostęp 05.06.2015) dostępna w Internecie:

      http://www.asp.wroc.pl/?module=News&controller=Read&action=news&id=9461

       

      Informacje o projekcie: http://figurama.cz/en (online), (dostęp 05.06.2015) dostępna w Internecie:

      http://figurama.cz/en/figurama-2/info

       

       

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      aspwroclaw
      Czas publikacji:
      niedziela, 14 czerwca 2015 22:45
    • Diagramy Sztuki

      Gościem Pracowni Otwartej był teoretyk sztuki, profesor Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Andrzej Kostołowski. Pracownię koordynują Ewa Zarzycka oraz Marcin Mierzicki, a wykłady przebiegają w Ośrodku Dokumentacji Sztuki ASP "Muzeum". Spotkanie odbyło się 29.05.2015 r. o godzinie 16.00. Towarzyszyła temu wystawa autorska dotycząca wykresów stworzonych w latach 1970 - 2011. Są to zapiski profesora poruszające się głównie w obszarze sztuki.

       

      Plakat_promujcy_wydarzenie. Plakat promujący wydarzenie.

       

       

       

      Wykład rozpoczął się od szczegółowego wyjaśnienia pojęć. Wymienione zostały różne typy wykresów oraz ich geneza. Wspomniana została warszawska wystawa, która odbyła się w 10. rocznicę śmierci Jerzego Ludwińskiego. Uczestniczyło w niej ponad 40 twórców, nie tylko artystów, ale również teoretyków. Diagram był punktem odniesienia tej wystawy. 



      W XVI wieku wykresy były często prezentowane, lecz nie były w tym czasie tworzone jako dzieła sztuki. Miały one związek głównie z odkryciami naukowymi. Profesor pokazał sporo wykresów pochodzących z XX wieku. Ważnym okazał się projekt funkcjonowania londyńskiego metra stworzony przez Henrego Becka. Uwzględnił on wzajemne relacje przestrzenne stacji. Ta mapa stała się standardem i obecnie powielana jest w innych miastach. Znaczącym dziełem jest także wykres "Modulor" Le Corbusiera z II połowy lat 40. Przedstawia uporządkowany system miar człowieka do stosowania w architekturze.



      Ciekawym przykładem jest dzieło McLuhana z 1988 r. o nazwie "Poczwórne oddziaływanie mediów", czy odnoszący się do demokracji bezpośredniej wykres Josepha Beuysa. Profesor zaprezentował także współczesnych polskich artystów, na przykład Zbigniewa Makarewicza, Jana Chwałczyka, czy wspomnianego na początku Ludwińskiego. Pod koniec profesor Kostołowski narysował na tablicy kilka przykładów, m. in. pracę "Pinokio Sztuki". Było to przedstawienie postaci z popularnej bajki, której długość nosa zmieniała się w zależności od dyscypliny, z jaką była związana sztuka. I tak sztuka jako sztuka ma najkrótszy nos, następnie znajduje się sztuka jako nauka, potem jako polityka. Najbardziej kłamliwa okazuje się sztuka jako przewidywanie przyszłości.



      DSC_0565__kopia Szkic z wykładu fot. Maja Gawlik.

       

       

      Diagramy są szybką i ciekawą formą wyrażania myśli. Komunikaty w tej formie często lepiej niż sam tekst przemawiają do odbiorcy. W związku ze sztuką trafnie pokazują zachodzące zjawiska. Należy docenić także ich artystyczną stronę. Ma ona przekaz podobny do dzieł stworzonych przez artystów. Wykres jest nośnikiem informacji tak jak sama sztuka.





      Lidia Siwek







       

      Bibliografia:



      Kostołowski Andrzej, Sztuka i jej meta, Wyd. I, Kraków, Bunkier Sztuki, 2005, ISBN 83-88947-32-X

      Informacja o zdarzeniu: www.asp.wroc.pl (online), (dostęp 29.05.2015) dostępna w Internecie:

      http://www.asp.wroc.pl/?module=News&controller=Read&action=news&id=9593

      Informacje o wystawie DIAGRAM: www.wozownia.pl (online), (dostęp 29.05.2015) dostępne w Internecie: http://www.wozownia.pl/exposureid135-28,26-DIAGRAM__Jerzemu_Ludwinskiemu

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      aspwroclaw
      Czas publikacji:
      niedziela, 14 czerwca 2015 22:17
    • Kości

      „Bóg małpa” to kolejna wystawa Honoraty Martin w BWA Awangarda. Ponad rok temu mogliśmy zobaczyć jej film i zdjęcia pt. „Wyjście w Polskę”, w ramach wystawy „Artysta w czasach beznadziei. Najnowsza sztuka Polska”. I tym razem artystka sprawdza granice swoich doświadczeń, by zetknąć się z ciężkimi przeżyciami, które rejestruje i wystawia publicznej ocenie.
      Więcej »

      Szczegóły wpisu

      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      aspwroclaw
      Czas publikacji:
      niedziela, 14 czerwca 2015 15:49
  • poniedziałek, 08 czerwca 2015

Kalendarz

Sierpień 2015

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny