Krytyka Artystyczna

szkło/ceramika

  • poniedziałek, 30 stycznia 2017
    • Matka Ziemi to moja mama


      Początkiem stycznia 2017 roku mieliśmy okazję zobaczyć w Galerii Neon wystawę pt. Żywioł. Zaprezentowane prace należą do Łukasza Karkoszki, absolwenta Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Karkosza specjalizuje się w ceramice użytkowej i artystycznej, nie wykorzystuje jednak tej techniki tradycyjnie. Klasyczny wyrób naczyń lub form artystycznych nie interesuje artystę. Ekspozycja wystawiennicza została zagospodarowana czternastoma pracami malarskimi, a także cyklem rzeźbiarskim.


      Motywacją przewijającą i łączącą te dwie dziedziny sztuki jest inspiracja, która towarzyszy artyście od samego początku. Natura stała się pewnego rodzaju motorem do działania i jedyną wartością godną zainteresowania. Artysta potrafi w tej inspiracji dostrzec potencjał swojej pracy, wobec czego wieloznaczeniowość przyrody stara się także ukazać w różnych technikach. Eksperymentuje, nie boi się narzędzia. Ceramika jest wymagającym medium, przede wszystkim potrzebna jest w niej precyzja, odpowiednia wiedza i technika. Jako rzemiosło nie należy do pobłażliwych form wypowiedzi. Misterność i drobiazgowość tego środka wyrazu jest niepodważalna. Karkoszka wychodząc poza ograniczenia formalne, znajduje sposób na swoiste kompozycje ceramiczne. Artysta traktuje technikę bardzo swobodnie, bawi się formą, tworząc nowatorską, malarską propozycję. Abstrakcyjność formy nawiązuje do struktur ziemskich, piasku, kamieni, rzek. Poszczególne pęknięcia w materiale przywołują na myśl ruchy płyt tektonicznych. Techniki, które wydobywają barwę to m.in. szkliwo, angob, sole lub naturalny kolor masy.

      IMG_7998

      Fot. Paulina Szkatuła.

       

       


      Tytułowy Żywioł ma zwrócić uwagę odbiorcy na małość człowieka wobec monumentalności natury. Przyroda zmieniając swój cykl, przeobraża się w ciągu roku dostosowując się do danego klimatu. Natura zazwyczaj piękna, może stać się także zagrożeniem dla człowieka. Jej siła przekracza ludzkie pojęcie. Spostrzeganie artysty wobec przyrody radykalnie zmieniło się podczas doświadczeń podróży do Irlandii. Prosty, rytmiczny pejzaż ubrany w esencjonalną ale powściągliwą fakturę, stał się dla Karkosza identyfikacją. Surowy klimat odbił swoje piętno na wrażliwości artysty. W ideologię przedsięwzięcia działalności Łukasza Karkoszki, wpisana jest przestrzeń, w której docelowo znajdą się rzeźby. Wybór odpowiedniego umiejscowienia wydaje się podsumowywać i kreować ostateczny wynik. Mowa tu o site- specyfik czyli dziedzinie sztuki, która definiuje potrzebę funkcjonowania dzieła w określonym miejscu. Takie zabiegi mają swoje początki w realizacjach Sztuki Ziemi. Instalacje nie tylko pełnią funkcję estetyczną. Najważniejszym dążeniem tego nurtu jest połączenie przyrody w taki sposób, aby mogła koegzystować ze sztuką, tworząc tym samym nierozerwalną symbiozę.


      Dla artysty najważniejsza jest bryła oraz forma. W propozycji Karkoszki możemy doszukać się sztuki figuralnej. Kształt z czasem ewoluuje, stopniowa degradacja przyodziewa formę bardziej abstrakcyjną. Postać stała się jedynie punktem zaczepienia, pretekstem do kreacji innej rzeczywistości. Z czasem owa figuracja może domniemać o zalążki podobieństwa do paleolitycznej Wenus z Dolních Věstonic. Budowa ciała, przerośnięte piersi stanowią symbol matki ziemi. Najczęstszą inspiracją artysty jest nawiązanie do surowych prymitywnych rzeźb plemion, które tworzyły np. Totemy. Są to rzeźby symbolizujące relację pomiędzy człowiekiem, a mitycznym zwierzęciem. Ponadto Zygmunt Freud definiuje totem jako "zwierzę, czasami roślinę lub siłę przyrody w związku z całym rodem. To założyciel rodu, jego duch opiekuńczy i współzałożyciel". Symbolika jest bardzo poszerzona, najważniejsze jest jednak przynależność do danego plemienia a także zachowanie tożsamości religijnej. Rzeźby Karkoszki można śmiało nawiązać także do kamieni, które przynależą do przyrody, są jej częścią. Forma uproszczona znana najczęściej w sztuce jaskiniowej przywołuje pewien mistycyzm albo nawet funkcję rytualną. Niektóre miejsca stanowiły świątynie, gdzie można było składać ofiary bożkom.


      Sztuka Łukasza Karkoszki przyciąga uwagę swoją niezależnością wobec obecnych trendów. Artysta składa swoisty hołd naturze, ofiarowując jej w plenerze swoje prace. Tym samym nie chodzi tylko o przyozdobienie danej przestrzeni ale o bliżej nieokreśloną relację między artystą a naturą. Jest to próba otworzenia się na nowy wymiar mistycyzmu. Kontemplacji przyrody, w sposób, który może kierować odbiorcę do wciąż nowych inspiracji.

       


      Paulina Szkatuła



      Bibliografia:
      Łukasz Karkoszka, Figura, Wyd. Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusze we Wrocławiu Wydział Ceramiki i Szkła, Wrocław 2016
      Łukasz Karkoszka, Przestrzenie, Wyd. Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusze we Wrocławiu Wydział Ceramiki i Szkła, Wrocław 2013
      http://kulturawspolczesna.pl/archiwum/12011-przemyslec-przyrode/sztuka-ziemi-dzisiaj
      http://www.lukaszkarkoszka.pl/autor/
      https://www.youtube.com/watch?v=zz14M_pbzdU
      https://www.youtube.com/watch?v=YneW7xksBHY



       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      aspwroclaw
      Czas publikacji:
      poniedziałek, 30 stycznia 2017 21:29
  • niedziela, 10 czerwca 2012
  • wtorek, 08 maja 2012
    • Polski New Look w Narodowym

      Jeszcze do 27 maja 2012 roku można oglądać we wrocławskim Muzeum Narodowym wystawę poświęconą polskiej ceramice użytkowej lat 50 i 60. W niewielkim pomieszczeniu, którym jest sala kameralna pokazano ponad 200 obiektów: filiżanek, talerzy i talerzyków, wazonów, flakonów oraz iwupowskich figurek o różnorodnych kształtach, wzorach i kolorach.
      Więcej »

      Szczegóły wpisu

      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      aspwroclaw
      Czas publikacji:
      wtorek, 08 maja 2012 20:36

Kalendarz

Październik 2017

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Wyszukiwarka

Kanał informacyjny